Misja

Od 2004 skutecznie wspieramy producentów trzody chlewnej by dostarczali najwyższej jakości żywność z zachowaniem dobrostanu zwierząt, zrównoważonego rozwoju oraz dobrych relacji z otoczeniem.

Aktualności

Aktualności
Uwagi POLPIG do Planu Strategicznego WPR 2023-2027 (wersja z lipca 2021)

Uwagi POLPIG do Planu Strategicznego WPR 2023-2027 (wersja z lipca 2021)

16.09.2021
  • Fundusze Europejskiego Zielonego Ładu powinny zostać wykorzystane do poprawy krajowej struktury agrarnej. Proponujemy rozszerzyć pakiet działań w ramach wspierania dochodów gospodarstw rolnych o kierunkową zmianę struktury agrarnej, powiązanej z powiększaniem powierzchni gospodarstw oraz o poprawę wydajności produkcji.

 

  • Duże gospodarstwa (najbardziej predystynowane do absorbowania nowych technologii, innowacji i walki konkurencyjnej) zostały wyeliminowane ze wsparcia PROW. Wnioskujemy uwzględnienie w Planie strategicznym roli dużych gospodarstw w zapewnieniu bezpieczeństwa żywnościowego kraju, zrównoważonego rozwoju i wydajnego gospodarowania zasobami naturalnymi. Badania naukowe wykazały, że przy wyższym poziomie intensywności produkcji obciążenie jednostki produkcji gazami cieplarnianymi jest niższe.

 

  • Ograniczenie produkcji rolniczej nie jest remedium na zagrożenia środowiskowe i klimatyczne, gdyż nie stanowią one rozwiązań w skali globalnej. Przeniesienie produkcji z UE do innych rejonów, o technologiach nieuwzgledniających wymagań środowiskowych, może spowodować pogorszenie wpływu na klimat w skali globalnej.

 

  • Ograniczenie zużycia antybiotyków: Podniesienie opłacalności produkcji świń można uzyskać poprzez wprowadzenie zdrowotnych programów profilaktycznych dla stad trzody chlewnej, co spowoduje zmniejszenie upadków macior, śmiertelności zarodków w okresie ciąży i upadków prosiąt przed odsadzeniem. Poprawa zdrowia zwierząt prowadzi do zmniejszenia zużycia antybiotyków w produkcji zwierzęcej oraz ograniczenia zjawiska oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe. W Planie Strategicznym nie założono wsparcia dla zdrowotnych programów profilaktycznych zwierząt.

 

  • Odbudowa produkcji prosiąt: Kod interwencji 10.1.1 Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność (dotacje). Wnosimy o zwiększenie kwoty wsparcia produkcji prosiąt do 10 mln zł. oraz zwiększenia górnej wielkości ekonomicznej gospodarstwa do 1 mln euro. Uzasadnienie: Nie dokonano analizy oceny skuteczności dotychczasowych programów wsparcia produkcji prosiąt z PROW. W naszej ocenie dotychczasowy program wsparcia produkcji prosiąt w Polsce nie przyniósł zakładanych rezultatów. W Polsce brakuje producentów dużych partii prosiąt o znanym statusie zdrowotnym i wyrównanych parametrach jakościowych. Import prosiąt z roku na rok rośnie, a nasza branża coraz bardziej uzależnia się od dostaw z Danii. Optymalna ze względu na środowisko i ekonomicznie uzasadniona skala produkcji prosiąt objęta wsparciem powinna wynosić ok. 750 macior. Przy założeniu utrzymania wsparcia dla gospodarstw rodzinnych do 300 ha liczba, to zgodnie z Kodeksem Dobrej Praktyki Rolniczej, liczba macior, których odchody można zagospodarować na tej powierzchni gruntów wynosi  2000 szt.

 

  • Walka z ASF: Kod interwencji 10.3. Inwestycje zapobiegające rozprzestrzenianiu się ASF. Proponujemy podwojenie kwoty pomocy publicznej do 160 mln, aby mogło skorzystać więcej podmiotów. Uzasadnienie: Liczba ognisk w stadach trzody chlewnej w roku bieżącym przekroczyła 100 i z pewnością będzie wyższa niż w roku ubiegłym. Kluczową sprawą w ograniczenia epidemii ASF jest wprowadzenie bioasekuracji w jak największej liczbie gospodarstw utrzymujących świnie.  Zakładana w Planie Strategicznym liczba beneficjentów w liczbie 6230 jest niewystarczająca w stosunku do potrzeb.

Trzoda chlewna / zboża (2024/51)

20.12.2024

tuczniki 2024/49 2024/50 2024/51 t/t Polska (MRiRW) pln/kg kl E 7,99 0,00 0,00 -0,002 Niemcy (VEZG) €/kg (wbc) 1,92 1,92 1,92 0,000 Dania (D.C.) DKK/kg (wbc) 10…

Niekorzystne zmiany mogą pogorszyć sytua...

19.12.2024

Aktualna sytuacja na rynku trzody chlewnej jest skomplikowana i zarazem niepokojąca z kilku powodów: Chiny prowadzą dochodzenie antydumpingowe w sprawie importu…

Rozmowy o rozwoju rynku wieprzowiny z pr...

13.12.2024

MRiRW | 2024-12-13  Polska Rada ds. Wieprzowiny Obecni na spotkaniu przedstawiciele PRdW poinformowali o wyczerpaniu dotychczasowej formuły jaką była Krajowa Ra…

Trzoda chlewna / zboża (2024/50)

13.12.2024

tuczniki 2024/48 2024/49 2024/50 t/t Polska (MRiRW) pln/kg kl E 7,99 0,00 0,00 -0,017 Niemcy (VEZG) €/kg (wbc) 1,92 1,92 1,92 0,000 Dania (D.C.) DKK/kg (wbc) 10…

Ochrona określeń tradycyjnie stosowanych...

11.12.2024

Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej stwarza wyjątkową okazję do zainicjowania działań, które są z jednej strony ważne dla polskiego i europejskiego se…

Trzoda chlewna / zboża (2024/49)

06.12.2024

tuczniki 2024/47 2024/48 2024/49 t/t Polska (MRiRW) pln/kg kl E 8,01 0,00 0,00 -0,022 Niemcy (VEZG) €/kg (wbc) 1,92 1,92 1,92 0,000 Dania (D.C.) DKK/kg (wbc) 10…

Trzoda chlewna / zboża (2024/48)

29.11.2024

tuczniki 2024/46 2024/47 2024/48 t/t Polska (MRiRW) pln/kg kl E 8,03 0,00 0,00 -0,108 Niemcy (VEZG) €/kg (wbc) 1,92 1,92 1,92 0,000 Dania (D.C.) DKK/kg (wbc) 10…

Trzoda chlewna / zboża (2024/47)

22.11.2024

tuczniki 2024/45 2024/46 2024/47 t/t Polska (MRiRW) pln/kg kl E 8,14 0,00 0,00 -0,054 Niemcy (VEZG) €/kg (wbc) 1,92 1,92 1,92 0,000 Dania (D.C.) DKK/kg (wbc) 11…

Potrzebujemy programu odbudowy krajowej ...

18.11.2024

Sektor produkcji wieprzowiny przez ostatnie dwie dekady popadał w coraz większe uzależnienie od importu prosiąt, tuczników i wieprzowiny. Obecnie na półkach skl…

Zobacz starsze wiadomości Przejdź do archiwum