Misja

Od 2004 skutecznie wspieramy producentów trzody chlewnej by dostarczali najwyższej jakości żywność z zachowaniem dobrostanu zwierząt, zrównoważonego rozwoju oraz dobrych relacji z otoczeniem.

Aktualności

Aktualności
Uwagi POLPIG do Planu Strategicznego WPR 2023-2027 (wersja z lipca 2021)

Uwagi POLPIG do Planu Strategicznego WPR 2023-2027 (wersja z lipca 2021)

16.09.2021
  • Fundusze Europejskiego Zielonego Ładu powinny zostać wykorzystane do poprawy krajowej struktury agrarnej. Proponujemy rozszerzyć pakiet działań w ramach wspierania dochodów gospodarstw rolnych o kierunkową zmianę struktury agrarnej, powiązanej z powiększaniem powierzchni gospodarstw oraz o poprawę wydajności produkcji.

 

  • Duże gospodarstwa (najbardziej predystynowane do absorbowania nowych technologii, innowacji i walki konkurencyjnej) zostały wyeliminowane ze wsparcia PROW. Wnioskujemy uwzględnienie w Planie strategicznym roli dużych gospodarstw w zapewnieniu bezpieczeństwa żywnościowego kraju, zrównoważonego rozwoju i wydajnego gospodarowania zasobami naturalnymi. Badania naukowe wykazały, że przy wyższym poziomie intensywności produkcji obciążenie jednostki produkcji gazami cieplarnianymi jest niższe.

 

  • Ograniczenie produkcji rolniczej nie jest remedium na zagrożenia środowiskowe i klimatyczne, gdyż nie stanowią one rozwiązań w skali globalnej. Przeniesienie produkcji z UE do innych rejonów, o technologiach nieuwzgledniających wymagań środowiskowych, może spowodować pogorszenie wpływu na klimat w skali globalnej.

 

  • Ograniczenie zużycia antybiotyków: Podniesienie opłacalności produkcji świń można uzyskać poprzez wprowadzenie zdrowotnych programów profilaktycznych dla stad trzody chlewnej, co spowoduje zmniejszenie upadków macior, śmiertelności zarodków w okresie ciąży i upadków prosiąt przed odsadzeniem. Poprawa zdrowia zwierząt prowadzi do zmniejszenia zużycia antybiotyków w produkcji zwierzęcej oraz ograniczenia zjawiska oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe. W Planie Strategicznym nie założono wsparcia dla zdrowotnych programów profilaktycznych zwierząt.

 

  • Odbudowa produkcji prosiąt: Kod interwencji 10.1.1 Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność (dotacje). Wnosimy o zwiększenie kwoty wsparcia produkcji prosiąt do 10 mln zł. oraz zwiększenia górnej wielkości ekonomicznej gospodarstwa do 1 mln euro. Uzasadnienie: Nie dokonano analizy oceny skuteczności dotychczasowych programów wsparcia produkcji prosiąt z PROW. W naszej ocenie dotychczasowy program wsparcia produkcji prosiąt w Polsce nie przyniósł zakładanych rezultatów. W Polsce brakuje producentów dużych partii prosiąt o znanym statusie zdrowotnym i wyrównanych parametrach jakościowych. Import prosiąt z roku na rok rośnie, a nasza branża coraz bardziej uzależnia się od dostaw z Danii. Optymalna ze względu na środowisko i ekonomicznie uzasadniona skala produkcji prosiąt objęta wsparciem powinna wynosić ok. 750 macior. Przy założeniu utrzymania wsparcia dla gospodarstw rodzinnych do 300 ha liczba, to zgodnie z Kodeksem Dobrej Praktyki Rolniczej, liczba macior, których odchody można zagospodarować na tej powierzchni gruntów wynosi  2000 szt.

 

  • Walka z ASF: Kod interwencji 10.3. Inwestycje zapobiegające rozprzestrzenianiu się ASF. Proponujemy podwojenie kwoty pomocy publicznej do 160 mln, aby mogło skorzystać więcej podmiotów. Uzasadnienie: Liczba ognisk w stadach trzody chlewnej w roku bieżącym przekroczyła 100 i z pewnością będzie wyższa niż w roku ubiegłym. Kluczową sprawą w ograniczenia epidemii ASF jest wprowadzenie bioasekuracji w jak największej liczbie gospodarstw utrzymujących świnie.  Zakładana w Planie Strategicznym liczba beneficjentów w liczbie 6230 jest niewystarczająca w stosunku do potrzeb.

Należy spodziewać się dalszych wzrostów ...

28.11.2022

ASF oraz wysokie koszty produkcji i brak opłacalności przez ostatnie 2 lata spowodowały redukcję unijnego pogłowia, co przyczyniło się do spadku podaży żywca wi…

Czy hodowcy tuczników osiągną jeszcze w ...

27.11.2022

Od około już 2 lat hodowcy trzody chlewnej zmagają się problemem braku opłacalności produkcji. Epidemia ASF zablokowała możliwość handlu z większością istotnych…

Czy dopłaty uratują produkcję świń?...

21.11.2022

Jak ratować branżę? Czy podejmowane kroki są słuszne? O tym na Forum Rolników i Agrobiznesu, podczas sesji ŚWINIE podyskutują szefowie związków branżowych z min…

Rosną zamówienia przedświąteczne na rynk...

21.11.2022

Rosną zamówienia przedświąteczne, co oznacza, że powróciła wiara handlowców w większą sprzedaż produktów wieprzowych w najbliższych tygodniach. Co prawda w noto…

Na rynku krajowym pojawiły się pierwsze ...

14.11.2022

Na unijnym rynku żywca wieprzowego dominuje stabilny trend cenowy. Poza Francją i Hiszpanią, gdzie ceny skupu tuczników w wadze poubojowej spadły o kolejne 5 i …

Zapraszamy na 8 Europejski Kongres Menad...

08.11.2022

Z przyjemnością informujemy, iż 16 listopada 2022 r. w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym odbędzie 8. Europejski Kongres Menadżerów Agrobiznesu. To spotk…

Oferowane ceny skupu żywca wieprzowego n...

07.11.2022

Unijny rynek żywca wieprzowego oczekuje na impulsy do wzrostu cen. Sytuacja od ostatniego tygodnia zasadniczo nie zmieniła się. Nieznaczny wzrost zamówień ekspo…

Podaż żywca i handel wieprzowiną mniejsz...

31.10.2022

W 42 tygodniu rynek trzody chlewnej w Unii Europejskiej znajdował się pod presją z powodu większej sezonowej podaży tuczników, uwalniania zapasów oraz słabego p…

Analiza III kw. 2022 rynku trzody chlewn...

26.10.2022

W trzy lata Polska straciła połowę stad świń – Podsumowanie trzeciego kwartału 2022 r. na rynku trzody chlewnej • Liczba stad zmniejszyła się o kolejne 4%…

Zobacz starsze wiadomości Przejdź do archiwum