Misja

Od 2004 skutecznie wspieramy producentów trzody chlewnej by dostarczali najwyższej jakości żywność z zachowaniem dobrostanu zwierząt, zrównoważonego rozwoju oraz dobrych relacji z otoczeniem.

Aktualności

Aktualności
Na jakich zasadach wyznaczane są zakłady prowadzące ubój świń pochodzących z obszaru zagrożenia (strefa niebieska ASF)?

Na jakich zasadach wyznaczane są zakłady prowadzące ubój świń pochodzących z obszaru zagrożenia (strefa niebieska ASF)?

11.01.2021

Nałożenie na dany teren tzw. strefy niebieskiej ASF w praktyce często oznacza zarówno straty dla producentów świń w związku z niższą ceną sprzedaży, ale i problemy z jakąkolwiek ich sprzedażą zwierząt, jeśli w regionie nie ma zakładu, posiadającego decyzję o możliwości uboju świń z tego typu strefy. Taką sytuację obserwowaliśmy np. w zeszłym roku, gdy na terenie Wielkopolski wyznaczano strefę niebieską, a następnie zwierzęta z jej terenu musiały być sprzedawane, aż do zakładów umiejscowionych w Polsce wschodniej.

POLPIG przypomina: Zasady wyznaczania zakładów prowadzących ubój świń pochodzących z obszaru zagrożenia (strefa niebieska) oraz poddających takie tusze wieprzowe dalszej obróbce.

– Wyznaczenia wymagają rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa zlokalizowane w obszarze zagrożenia oraz poza nim, jeżeli zamierzają prowadzić ubój świń, rozbiór i przetwórstwo mięsa świń z obszaru zagrożenia. Obowiązek wyznaczenia dotyczy również wszystkich ww. zakładów zlokalizowanych na obszarze zagrożenia, jeśli prowadzą ubój świń i/lub dalszą obróbkę mięsa świń pochodzących spoza obszaru zagrożenia.

– Wyznaczenie dokonywane jest na wniosek podmiotu. Pomimo braku przepisu rozstrzygającego formę zatwierdzenia, powinno to być realizowane w drodze decyzji administracyjnej, ze względu na nakładanie na zakład szczególnych obowiązków i zasad postępowania związanych z występowaniem ASF. Taka forma pozwala również na ewentualne odwołania i prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie spełniania wymogów dot. ASF.

– Podmiot do wniosku dołącza opis (lub procedurę) tworzony w ramach dobrej praktyki produkcyjnej i dobrej praktyki higienicznej, który opisuje:
sposób zapewnienia rozdziału uboju, rozbioru i przetwórstwa mięsa świń pochodzących z obszaru zagrożenia, od tych pochodzących z innych obszarów, sposób zapewnienia rozdziału zbierania i utylizacji UPPZ (w tym treści jelit) pozyskanych ze świń pochodzących z obszaru zagrożenia, od tych pochodzących z innych obszarów; sposób zapewnienia pełnego rozdziału produkcji, identyfikacji i rozchodu mięsa i produktów mięsnych znakowanych znakiem identyfikacyjnym w kształcie koła lub pięciokąta, jeśli ma zastosowanie, od tych znakowanych znakiem owalnym; zasady dystrybucji świeżego mięsa opatrzonego znakiem owalnym (brak ograniczeń w handlu wewnątrz UE, ale z możliwymi ograniczeniami przy eksporcie do państw trzecich, zgodnie z wymaganiami danego państwa trzeciego), okrągłym (dystrybucja wyłącznie na terytorium Polski) oraz, jeśli dotyczy, pięciokątnym (dystrybucja wyłącznie na obszarze zagrożenia, na terenie którego zlokalizowany jest zakład produkcyjny).

– Wyznaczenie zakładu, który w ramach standardowych kontroli spełniania wymagań UE nie wykazywał znaczących odchyleń od wymaganych prawem standardów zapewnienia bezpieczeństwa żywności, nie musi być poprzedzone kontrolą na miejscu, a jedynie analizą przedstawionej dokumentacji. W razie jakichkolwiek wątpliwości, powiatowy lekarz weterynarii zastrzega sobie prawo kontroli na miejscu.

– Powiatowy lekarz weterynarii po wyznaczeniu zakładu, odnotowuje w rejestrze fakt wyznaczenia na podstawie decyzji wykonawczej Komisji nr 2014/709/UE w Rejestrze Podmiotów Paszowych, Utylizacyjnych i Żywnościowych (RPPUiŻ). Dodatkowo wysyła informację do Głównego Lekarza Weterynarii za pośrednictwem wojewódzkiego lekarza weterynarii o zakresie wyznaczenia.

Akademia Produkcji Prosiąt III edycja ku...

27.02.2024

 Doskonalenie zawodowe przez całe życie wydaje się być dziś jedynym kierunkiem dla osób, które chcą rozwijać swoją karierę zawodową i iść naprzód. Sukces produk…

Niska podaż żywca przynosi wzrost oczeki...

26.02.2024

Na początku bieżącego tygodnia popyt na żywiec pozostaje na wysokim poziomie, co przy niskiej podaży przynosi wzrost oczekiwań producentów świń co do dalszych p…

Trzoda chlewna / zboża (2024/08

23.02.2024

tuczniki 2024/06 2024/07 2024/08 t/t Polska (MRiRW) pln/kg kl E 8,82 0,00 0,00 0,213 Niemcy (VEZG) €/kg (wbc) 2,10 2,15 2,15 0,000 Dania (D.C.) DKK/kg (wbc) 11,…

Tanie zboże i wysokie ceny świń mogą dać...

19.02.2024

W ostatnich notowaniach VEZG cena tuczników w Niemczech wzrosła o kolejne 5 centów do wysokości 2,15 €/kg (wbc). Podaż żywca jest niewystarczająca w stosunku do…

Trzoda chlewna / zboża (2024/07)

16.02.2024

tuczniki 2024/05 2024/06 2024/07 t/t Polska (MRiRW) pln/kg kl E 8,61 0,00 0,00 0,032 Niemcy (VEZG) €/kg (wbc) 2,00 2,10 2,15 0,050 Dania (D.C.) DKK/kg (wbc) 11,…

Firma BLS nowym członkiem wspierającym P...

13.02.2024

Z dużą satysfakcją informujemy, że zarząd POLPIG uchwałą nr 11/2023 z dnia 6/12/2023 przyjął firmę BLS w poczet członków wspierających naszą organizację. Firma …

Trzoda chlewna / zboża (2024/06)

09.02.2024

tuczniki 2024/04 2024/05 2024/06 t/t Polska (MRiRW) pln/kg kl E 8,58 0,00 0,00 -0,284 Niemcy (VEZG) €/kg (wbc) 2,00 2,00 2,10 0,100 Dania (D.C.) DKK/kg (wbc) 11…

Trzoda chlewna / zboża (2024/05)

02.02.2024

tuczniki 2024/03 2024/04 2024/05 t/t Polska (MRiRW) pln/kg kl E 8,86 0,00 0,00 -0,169 Niemcy (VEZG) €/kg (wbc) 2,00 2,00 2,00 0,000 Dania (D.C.) DKK/kg (wbc) 12…

Spotkanie Krajowej Rady Wieprzowiny (KRW...

31.01.2024

29 stycznia 2024 roku w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi miało miejsce oczekiwane przez branżę spotkanie Krajowej Rady Wieprzowiny (KRW)  z Minist…

Zobacz starsze wiadomości Przejdź do archiwum